Μουσική
Διονύσης Γραμμένος
 

Ο Διονύσης Γραμμένος είναι ο πρώτος Έλληνας που καλείται να συμμετάσχει ως μαέστρος στην Αμερικανική Ακαδημία Διεύθυνσης Ορχήστρας (American Academy of Conducting) στο Φεστιβάλ του Άσπεν στο Κολοράντο – το μεγαλύτερο σχετικό φεστιβάλ των ΗΠΑ. Η επιλογή του, μεταξύ εκατοντάδων συμμετοχών από όλον τον κόσμο, έγινε από τον Robert Spano, διευθυντή του φεστιβάλ και μουσικό διευθυντή της Συμφωνικής Ορχήστρας της Ατλάντα.

Το Φεστιβάλ του Άσπεν φιλοξενεί ετησίως περισσότερες από 300 συναυλίες, προσκαλώντας τα μεγαλύτερα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής· μεταξύ αυτών, για τη φετινή σεζόν, συγκαταλέγονται η σοπράνο Renée Fleming, οι βιολονίστες Gil Shaham και Joshua Bell, ο φλαουτίστας Emmanuel Pahud και ο πιανίστας Yefim Bronfman.

Ο εικοσιεξάχρονος Διονύσης Γραμμένος, με καταγωγή από την Κέρκυρα, σπούδασε Διεύθυνση Ορχήστρας στη Μουσική Σχολή Franz List της Βαϊμάρης, στο πλάι του Martin Spangenberg, με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση. Τα τελευταία χρόνια έχει προσελκύσει διεθνώς το ενδιαφέρον σπουδαίων αρχιμουσικών. Πρόσφατα διηύθυνε στο Φεστιβάλ της Λουκέρνης και μαθήτευσε δίπλα στον Bernard Haitink, ο οποίος επαίνεσε το μαεστρικό ταλέντο και τη μουσικότητά του. 

Παράλληλα με τις δραστηριότητές του ως διευθυντή ορχήστρας, ο Διονύσης Γραμμένος συνεχίζει τη σολιστική του καριέρα στο κλαρινέτο και, τον Οκτώβριο του 2016, θα συμπράξει σε συναυλία με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου. Έχει εμφανιστεί με πολύ σημαντικές ορχήστρες, όπως με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης, την Ορχήστρα της Νορβηγικής Ραδιοφωνίας, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Κατάρ, την Ορχήστρα Δωματίου της Πολωνίας, το Κουαρτέτο Philharmonia του Βερολίνου, το Σύνολο Πνευστών της Σουηδίας. Επίσης, έχει εμφανιστεί σε διεθνή φεστιβάλ και έχει δώσει ρεσιτάλ σε κορυφαίες αίθουσες συναυλιών: μεταξύ άλλων, στο Φεστιβάλ της Βιέννης, στο Μουσικό Φεστιβάλ του Ράινγκαου, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο Κάρνεγκι Χολ, στο Concertgebouw του Άμστερνταμ, στο Αμφιθέατρο του Μουσείου του Λούβρου, στο Μπάρμπικαν του Λονδίνου, στο Εθνικό Ωδείο της Μαδρίτης, στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. 

Ο Διονύσης Γραμμένος έχει τιμηθεί με το Διεθνές Βραβείο Leonardo Da Vinci και με το Χρυσό Μετάλλιο της Πόλεως των Αθηνών.


Μάρθα Μαυροειδή
 

Η μουσικός Μάρθα Μαυροειδή είχε την καλλιτεχνική επιμέλεια του 4ου Tinos World Music Festival, με τίτλο «Φωνές του κόσμου», το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 17, 18 και 19 Ιουνίου 2016 στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού στη Χώρα της Τήνου. Φέτος, το φεστιβάλ ήταν αφιερωμένο στην ανθρώπινη φωνή, το πιο διαδεδομένο αλλά και πιο εκφραστικό μουσικό όργανο.

Καλεσμένοι του φετινού φεστιβάλ, η Εν Τήνῳ Χορωδία Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Σύρου-Τήνου, με μέλη εκκλησιαστικά και από τη λόγια κωνσταντινουπολίτικη παράδοση· η Αυγερινή Γάτση και ο Γιάννης Νιάρχος με τραγούδια από τη Σμύρνη· το φωνητικό κουαρτέτο Γιασεμί, με παραδοσιακά τραγούδια από την Ελλάδα και τη Μεσόγειο· η Σαβίνα Γιαννάτου σε αυτοσχεδιασμούς βασισμένους σε παραδοσιακές μελωδίες από όλον τον κόσμο· το φωνητικό σύνολο Eva Quartet, με πολυφωνικά τραγούδια από τη Βουλγαρία· η Eliza Carthy, με χαρακτηριστικά κομμάτια της αγγλικής folk, αλλά και η ορχήστρα από φωνές The Happy Hour Choir, από το Εργαστήριο Φωνής της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.

Η Μάρθα Μαυροειδή με το κουαρτέτο Γιασεμί παρουσίασαν, το Σάββατο 18 Ιουνίου, ένα πρόγραμμα βασισμένο στις φωνητικές παραδόσεις της Ελλάδας, με παραδοσιακές μελωδίες αλλά και νέα κομμάτια που ακολουθούν την τροπικότητα της μουσικής της Ανατολικής Μεσογείου, ειδικά επεξεργασμένα για φωνητικό σύνολο.


Άννα Παγκάλου
 

Σειρά ρεσιτάλ έδωσε η μεσόφωνος Άννα Παγκάλου στην Καλιφόρνια, όπου βρίσκεται ως Visiting Artist του Ινστιτούτου Τεχνών της Καλιφόρνιας (CalArts), ενώ παράλληλα εντάχθηκε στο διδακτικό προσωπικό του Τμήματος Voice Arts της Μουσικής Σχολής Herb Alpert School of Music του ίδιου Ινστιτούτου. Η υπότροφος είχε την ευκαιρία να διδάξει την τεχνική που έχει αναπτύξει μέσα από την ενασχόλησή της με το κλασικό τραγούδι. 

Η Άννα Παγκάλου συμμετείχε στο project «The drama of the dictionary», το οποίο είχε δύο βασικά σκέλη. Το πρώτο σκέλος, με τίτλο «Deconstructing Liederabend», παρουσιάστηκε στον συναυλιακό χώρο Wild Beast του CalArts στις 12 Απριλίου. Χρησιμοποιήθηκε η τεχνική της αποδόμησης, για να δομηθεί μια καινούργια αφήγηση της σύγχρονης μουσικής, βασισμένη στην κλασική μουσική. Στο ρεσιτάλ της, η Άννα Παγκάλου παρουσίασε τα Kindertotenlieder του Gustav Mahler και δύο έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών, το «Johann Sebastian is not any longer living here» του Ανάργυρου Δενιόζου και το «Recitation No 9» του Γιώργου Απέργη.

Το δεύτερο σκέλος περιλάμβανε τα Song Books του John Cage, έργο το οποίο η Άννα Παγκάλου είχε ερμηνεύσει αρχικά στο Open Day της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και, στη συνέχεια, σε δύο ακόμη εκδοχές του, στην Ελλάδα αλλά και στις ΗΠΑ, όπου, στις 12 Μαΐου, στο θέατρο The Sharon Disney Lund School of Dance Theatre at CalArts, αλλά και σε όλον τον χώρο του πανεπιστημίου, τραγουδιστές απέδιδαν κάποια από τα σόλο. Στην περφόρμανς The Land δημιουργήθηκε «μία χώρα» όπου κυριαρχεί η ελευθερία από τη φόρμα και όπου η υπότροφος μαζί με άλλους 14 καλλιτέχνες παρουσίασαν 70 από τα 93 σόλο του έργου.

Τον Μάρτιο, η καλλιτέχνις επισκέφτηκε επί σύντομο διάστημα την Ελλάδα, για να συμμετάσχει στο Open Day: Minimalism(s), το αφιέρωμα της Στέγης στη μινιμαλιστική μουσική, παρουσιάζοντας τις όπερες του Tom Johnson Door και Drawers. Τέλος, στις 11 Ιουνίου, παρουσίασε στη Νέα Υόρκη μία ακόμη απόδοση των Song Books του John Cage, σε πειραματική εκδοχή, με καλλιτέχνες διαφόρων καλλιτεχνικών πεδίων οι οποίοι δραστηριοποιούνται στη Νέα Υόρκη.