Το Πρόγραμμα της Στέγης για το 2014–2015
Ο Γιάννης Χουβαρδάς ανεβάζει τον <i>Άμλετ</i> (φωτογραφία: Χρήστος Σαρρής)
Ο Γιάννης Χουβαρδάς ανεβάζει τον Άμλετ (φωτογραφία: Χρήστος Σαρρής)
<i>Έντα Γκάμπλερ</i> από την ομάδα blindspot (φωτογραφία: Ιωάννα Χατζηανδρέου)
Έντα Γκάμπλερ από την ομάδα blindspot (φωτογραφία: Ιωάννα Χατζηανδρέου)
<i>O Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας</i> από τον William Kentridge (φωτογραφία: Robyn Leigh Swart)
O Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας από τον William Kentridge (φωτογραφία: Robyn Leigh Swart)
Οι Γερμανοί Zeitkratzer θα εμφανιστούν στο πλαίσιο του Borderline Festival 2015 (φωτογραφία: Joachim Gern)
Οι Γερμανοί Zeitkratzer θα εμφανιστούν στο πλαίσιο του Borderline Festival 2015 (φωτογραφία: Joachim Gern)
   

Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών ανακοίνωσε το πρόγραμμα των δραστηριοτήτων της για τη νέα σεζόν 2014–2015 σε μια εντυπωσιακή παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε στις 23 Σεπτεμβρίου. Όλες οι τέχνες καλύπτονται, όπως πάντα, από τον πλούσιο προγραμματισμό. Η προσοχή της Στέγης είναι εστιασμένη στην Αθήνα, ενώ ταυτόχρονα «ταξιδεύει» το κοινό της στα πέρατα της υφηλίου. Η έμφαση δίνεται στην εκπαίδευση των ανθρώπων κάθε ηλικίας, ενώ σαφής είναι η πρόθεση για πολιτική θέση εναντίον κάθε μορφής κοινωνικού αποκλεισμού.

Στην εισαγωγική του ομιλία ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου αναφέρθηκε καταρχάς σε αυτό που η Στέγη θεωρεί μεγάλη κατάκτηση: την εξωστρέφεια που έχει επιτευχθεί με τη συστηματική εξαγωγή ελληνικών παραγωγών σε όλον τον κόσμο. Επιπλέον, τόνισε ότι το Ίδρυμα είναι υπερήφανο για το γεγονός ότι η Στέγη στηρίζει τη διαφορετικότητα, τη συμμετοχή και την κριτική. «Ο πολιτισμός που παράγεις ή υποστηρίζεις συνιστά θέση», είπε ο Αντώνης Παπαδημητρίου. «Γι’ αυτό κάνουμε πολιτικό θέατρο, γι’ αυτό κάνουμε τόσα προγράμματα για παιδιά με και χωρίς αυτισμό, για ανθρώπους με και χωρίς αναπηρία, γι’ αυτό δουλεύουμε με τόσα σχολεία στην Αθήνα και την περιφέρεια. Θεωρούμε ότι έχουμε την ευθύνη και την ελευθερία να έχουμε πολιτική στάση απέναντι στα πράγματα. Έχουμε αποφασίσει να ζούμε μέσα στην κοινωνία, ακόμη κι αν το κόστος αυτής της απόφασης κουβαλάει τον κόπο και τον προβληματισμό που δημιουργεί η σκληρή, ορισμένες φορές, κριτική. Έχουμε αποφασίσει να εργαζόμαστε με τον δικό μας τρόπο ενάντια στους αποκλεισμούς, τη βία, τη φασιστική νοοτροπία.  

»Το Ίδρυμα Ωνάση», συνέχισε, «δεν είναι ένας απύθμενος κουμπαράς. Δεν μας αρκεί να χρηματοδοτούμε απλώς, ούτε είναι αυτή η αποστολή μας. Γι’ αυτό και καταπιανόμαστε με θέματα που αφορούν την Αθήνα, την πόλη, τον δημόσιο χώρο, σε συνεργασία με το κράτος και τους πολίτες. Γι' αυτό και η Στέγη δεν είναι ξενοδοχείο πολιτισμού. Δεν μπορεί να κλείσει δωμάτιο όποιος θέλει. Χτίζουμε τη δική μας ταυτότητα και, μέσα από αυτήν, πραγματοποιούμε πολιτιστική παρέμβαση», κατέληξε ο πρόεδρος του Ιδρύματος.

Το πρόγραμμα παρουσίασαν ο Χρήστος Καρράς (εκτελεστικός διευθυντής / καλλιτεχνικός διευθυντής Μουσικής), η Αφροδίτη Παναγιωτάκου (εκτελεστική υποδιευθύντρια / διευθύντρια Επικοινωνίας και Marketing), η Κάτια Αρφαρά (καλλιτεχνική διευθύντρια Θεάτρου και Χορού) και η Μαριλένα Β. Καρρά (καλλιτεχνική διευθύντρια Εικαστικών).


ΘΕΑΤΡΟ


ΧΟΡΟΣ


ΜΟΥΣΙΚΗ



ΣΙΝΕΜΑ

Η Στέγη ρίχνει το βλέμμα της στον κινηματογράφο, με προβολές, συζητήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα. Στο πλαίσιο της συνεργασίας με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, παρουσιάζει τα αποτελέσματα της έρευνας που το Ίδρυμα Ωνάση ανέθεσε στον ΙΟΒΕ («Αποτύπωμα της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής και της συμβολής της στην ανάπτυξη της κινηματογραφικής βιομηχανίας, καθώς και τρόποι προσέλκυσης ξένων παραγωγών»). Επίσης, υλοποιεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Film Factory», παρουσιάζει την ετήσια τελετή απονομής των Ελληνικών Βραβείων Κινηματογράφου και, με την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου, συνδιοργανώνει το Young Audience Award και το Young Audience Film Day. Επιπλέον, διοργανώνει μια βραδιά με τίτλο «Erotica», μια νύχτα μόνο για ενήλικες με ταινίες που υμνούν τον ερωτισμό (1/2).


ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ


DESIGN

Το design αναδεικνύεται ως ένα δυναμικό σημείο-κλειδί για τη Στέγη κατά τη νέα χρονιά. Η έναρξη έγινε στις 27 Σεπτεμβρίου με το διεθνές συνέδριο «Digitized 2014» και ακολουθεί η Συνάντηση για τον Βιομηχανικό Σχεδιασμό (21/10) και η ημερίδα «Έσω» για το interior design και την αρχιτεκτονική (18/2). Παράλληλα φιλοξενούνται η έκθεση «Hello Future», η οποία παρουσιάζει ένα πολύτιμο αρχείο διακοσίων μπλοκ με σχέδια από τους πιο ταλαντούχους νέους καλλιτέχνες του κόσμου (Δεκέμβριος–Ιούνιος), καθώς και η έκθεση «Τρισδιάστατη Εκτύπωση Αντικειμένων» σε συνεργασία με την ομάδα επιμελητών της Double Decker από το Λονδίνο, η οποία φέρνει αυτή την επαναστατική τεχνολογία στην Αθήνα (Δεκέμβριος–Ιανουάριος).


ΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΚΕΨΕΙΣ

Ενδεικτικά αναφέρουμε τις θεματικές ενότητες «Κάτι τρέχει με την ελληνική οικογένεια», «Η ιστορία του πόνου», «Τροφή για το μυαλό – Ένα διαφορετικό δείπνο υψηλής ευφυΐας». Στον κύκλο «Ελεύθεροι Σκοπευτές», διοργανώνονται συζητήσεις με τους συγγραφείς Paul Auster και  George Pelecanos.

Κεντρική θέση έχουν οι συζητήσεις υπό την ομπρέλα του «Rethink Athens» για τις αναπαραστάσεις του αθηναϊκού χώρου στον ελληνικό κινηματογράφο, τη μεταπολεμική ανοικοδόμηση της Αθήνας με τις πολυκατοικίες της αντιπαροχής και τις πρακτικές κοινωνικής αλληλεγγύης που αναπτύχθηκαν τα τελευταία χρόνια στην πόλη.

Επίσης, σημαντικές είναι οι δράσεις του Αρχείου Καβάφη με ένα νέο πρόγραμμα συζητήσεων με αφορμή το καβαφικό έργο, τον δεύτερο κύκλο μαθημάτων για ενήλικες, καθώς και μια σειρά από άλλες δράσεις εντός και εκτός της Στέγης. Αυτήν τη χρονιά, ο στόχος είναι να επεκταθεί ο προβληματισμός, που ξεκινάει από το Αρχείο Καβάφη και τη διαχείρισή του, σε ζητήματα συγκριτικής μελέτης του Αλεξανδρινού λογοτέχνη, αλλά και στη διεύρυνση του διαλόγου για την αρχειακή πολιτική και την εθνική κουλτούρα. 

Έτσι, ανάμεσα στα θέματα των δημόσιων συζητήσεων, που θα διοργανωθούν από το Αρχείο Καβάφη και τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, θα είναι η Αλεξάνδρεια ως τόπος μνήμης, πολιτισμού και ιστορίας. Τα μαθήματα ενηλίκων θα έχουν βασικό άξονα τον τίτλο «Καβάφης και...» (συζητήσεις για τη σχέση του Καβάφη με άλλους συγγραφείς ή και λογοτεχνικά ρεύματα), ενώ μια σειρά άλλων δράσεων (όπως η συνδιοργάνωση σεμιναρίων εκτός της Στέγης ή ένα μεγάλο διαδικτυακό διαδραστικό εγχείρημα με τίτλο …and then I found Cavafy) θα έχει στόχο την ανάδειξη της διαρκούς και διεθνούς δημοφιλίας του Αλεξανδρινού συγγραφέα, αλλά και της νέας δημιουργικότητας που τη στηρίζει. Εκτός Στέγης, θα συνδιοργανωθούν τα σεμινάρια «Κινηματογραφικός Καβάφης» (στο Πάντειο Πανεπιστήμιο), «Καβάφης και αρχαιότητα» και «Καβάφης και σπουδές φύλου» (στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης). Τα μαθήματα για ενήλικες, που θα γίνουν για δεύτερη χρονιά στον χώρο της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, θα έχουν κεντρικό θέμα τη συγκριτική μελέτη του Καβάφη με άλλους συγγραφείς ή και λογοτεχνικά ρεύματα, καθώς και την ευρύτερη θεματική προσέγγιση των ποιημάτων του. Σε αυτήν τη σειρά μαθημάτων, ανάμεσα στα θέματα θα είναι και τα εξής: «Καβάφης και Παλαμάς», «Καβάφης, Wilde και η λογοτεχνία της παρακμής και του αισθητισμού», «Καβάφης, μοντερνισμός και ιστορία», «Καβάφης και πόλη», «Καβάφης και αλεξανδρινά γράμματα», «Καβάφης και θέατρο».



Κάντε κλικ επάνω στις εικόνες για μεγέθυνση
Το ασπράδι του αυγού από τον Christoph Marthaler (φωτογραφία: Simon Hallstrom)
Η παράσταση Hate Radio από τον Milo Rau (φωτογραφία: Daniel Seiffert)
Στιγμιότυπο από τα Phenomena της Γεωργίας Βαρδαρού στο 2ο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων
Το έργο Το παρελθόν είναι ένα ζώο αλλόκοτο του Αργεντινού Mariano Pensotti ανεβαίνει στο πλαίσιο του φεστιβάλ Transitions 2 (φωτογραφία: Almudena Crespo)
Το διάρκειας 350 λεπτών φιλμ River of Fundament είναι το τελευταίο έργο του εικονοκλάστη της τέχνης Matthew Barney (φωτογραφία: Hugo Glendinning)
Το DV8 Physical Theatre θα παρουσιάσει το John (φωτογραφία: Kris Rozental)
Ο πιανίστας Νικόλας Αναδολής θα εμφανιστεί στο 4ο Πανόραμα Ελληνικής Τζαζ
Ο Wadada Leo Smith σε τζαζ αυτοσχεδιασμούς
Ο Νίκος Καραθάνος παρουσιάζει μια εκδοχή του Βυσσινόκηπου με την Έμιλυ Κολιανδρή (φωτογραφία: Χρήστος Σαρρής)
Το τρίο Medeski Martin & Wood θα παρουσιάσει σύγχρονη τζαζ (φωτογραφία: Michael Bloom)
Ο Lemi Ponifasio επιστρέφει στη Στέγη με το έργο The Crimson House
Σύγχρονο fusion, avant-garde, funk, jazz groove, με την υπογραφή του Dave Holland και με τους Kevin Eubanks, Craig Taborn και Eric Harland

Κορυφή της σελίδας