NU-BALKAN: Ο αέρας του ευρωπαϊκού Βορρά στην παράδοση των Βαλκανίων – Mια ιστορία αγάπης
ΓΡΑΦΕΙ Η ΜΑϊΡΑ ΜΗΛΟΛΙΔΑΚΗ
   

Μάρθα Μαυροειδή – Stian Carstensen: 12 Δεκεμβρίου 2012, Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών

Ο αυτοσχεδιασμός στην τέχνη, ως τρόπος στιγμιαίας και απρόβλεπτης έκφρασης, δοκιμάζει τα όρια της αισθητικής αντίληψης θέτοντας σε αμφισβήτηση τη σχέση μεταξύ των διαφορετικών ειδών και προκαλώντας το εκάστοτε δομικό μοντέλο δημιουργίας να αποδείξει την ίδια του την αυτάρκεια: χρησιμοποιώντας ως αφετηρία ένα δεδομένο λεξιλόγιο, ο αυτοσχεδιασμός κινητοποιεί τη φαντασία και τον αυθορμητισμό σε μια διαδικασία άρθρωσης μια νέας γλώσσας που επαναπροσδιορίζει στην ουσία της την καλλιτεχνική εμπειρία.

Ο αυτοσχεδιασμός στη μουσική, τόσο στο πεδίο της λόγιας σύνθεσης όσο και σε εκείνο της λαϊκής παράδοσης, είναι ο πιο παλιός τρόπος εξέλιξης της φόρμας, συχνά ως έκφραση μιας κεκτημένης συλλογικής ρητορικής. Μέχρι την Αναγέννηση, στη διάρκεια της οποίας η οργανική και η φωνητική μουσική σταδιακά υπακούουν σε πιο κατεργασμένους μηχανισμούς ανάπτυξης, ο αυτοσχεδιασμός συνυπάρχει με τη γραφή. Κατά τη διάρκεια του 17ου και του 18ου αιώνα, γίνεται ένα μέσο εντυπωσιασμού και δεξιοτεχνίας που επιτρέπεται αποκλειστικά στους σολίστες, ενώ, σε ό,τι αφορά το εκκλησιαστικό όργανο, αποτελεί μια καθιερωμένη πρακτική που έχει ενσωματωθεί πλήρως και στο σύγχρονο ρεπερτόριο. 

Ιδίως στην τζαζ, ο αυτοσχεδιασμός αποτελεί ένα αισθητικό πρότυπο, καθώς ταυτίζεται με την αμεσότητα της επικοινωνίας και με την επιτάχυνση της εξέλιξης του μουσικού ιδιώματος. Οι δρόμοι αυτής της εξελικτικής πορείας έχουν οδηγήσει στις μέρες μας την τζαζ σε επιλογές μείξης με διαφορετικά είδη, τα οποία δεν έχουν πάντα κοινές καταβολές, ωστόσο προσιδιάζουν στον χαρακτήρα και την ανοχή στο «τυχαίο» μιας ελεύθερης συνδιαλλαγής. 

Ένα εξαιρετικό παράδειγμα μιας τέτοιας ευτυχούς συνύπαρξης είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε στις 12 Δεκεμβρίου στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών από δύο ξεχωριστούς καλλιτέχνες, τη Μάρθα Μαυροειδή, υπότροφο του Ιδρύματος και σολίστ στο πολίτικο λαούτο, και τον Νορβηγό δεξιοτέχνη του ακορντεόν Stian Carstensen. Με ιδιαίτερα αξιόλογες προσωπικές διαδρομές, οι δύο σολίστες, πλαισιωμένοι από τον Γιώργο Βεντούρη στο κοντραμπάσο και τον Κώστα Αναστασιάδη στα ντραμς, μας διηγήθηκαν –κυριολεκτικά και μεταφορικά, μέσα από τη μουσική τους– την «ιστορία» που τους ενώνει: ο θαυμασμός από την πλευρά της Μάρθας στο πρόσωπο του Stian, η επιθυμία της να βρεθεί επί σκηνής με αυτόν τον πολυτάλαντο περφόρμερ –ο όρος δικαιολογείται πλήρως από την πληθωρικά επικοινωνιακή προσωπικότητα του Stian–, τα τραγούδια της, βουτηγμένα στα ηχοχρώματα των Βαλκανίων, που ταξίδεψαν ώς τη Νορβηγία για να συγκινήσουν τον ακορντεονίστα και να τον φέρουν στην Ελλάδα… Μια αληθινή ιστορία –καλλιτεχνικής– αγάπης, που βρήκε τον πιο γόνιμο τρόπο έκφρασης σε ένα απίθανο πάντρεμα του ρυθμικού και μελωδικού πλούτου της τζαζ, της bluegrass και της βαλκανικής παράδοσης, με έμφαση στην ιδέα της παραλλαγής γύρω από οικεία μελωδικά σχήματα, τα οποία στη συνέχεια απογειώνονταν μέσα σε ένα εντελώς νέο ηχητικό περιβάλλον. Με πολύ κέφι, ομορφιά στον ήχο και μια ζεστασιά που προσφέρει μόνο η ειλικρινής επικοινωνία από σκηνής, η Μάρθα και ο Stian θύμισαν σε όλους μας πόσο πλήρης μπορεί να είναι μια καθαρή μουσική εμπειρία: μόνο με τις φωνές, τα όργανα και το ταλέντο τους, οι δυο τους είπαν, μέσα από την υπέροχη ανταλλαγή ενέργειας και έμπνευσης, πολύ περισσότερα από όσα μπορεί να καταγράψει η περιγραφή της εμφάνισής τους. 

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα βιογραφικά στοιχεία της Μάρθας Μαυροειδή και του Stian Carstensen, σας παραπέμπουμε στον σύνδεσμο της Στέγης για τη μουσική εκδήλωση NU-BALKAN



Κάντε κλικ επάνω στις εικόνες για μεγέθυνση

Κορυφή της σελίδας