ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΑΩ - ΤΕΥΧΟΣ 46 - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2009 ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΕΥΧΟΣ 46 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2009
περιεχόμενα τεύχους επικοινωνήστε μαζί μας !
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μαρία Κόντη
Μαρία Κόντη

H Μαρία Κόντη, γαλήνια και υπαινικτικά, συνεχίζει την έρευνά της ιχνηλατώντας το κοινωνικό φύλο (gender), έτσι όπως διαµορφώνεται από τις κοινωνικές συνθήκες και, κατ’ επέκταση, έτσι όπως αποτυπώνεται στην τέχνη. Στόχος της είναι η φύση της δηµιουργικής πράξης, η οποία παράγει αφενός το δηµιούργηµα, αφετέρου όµως τον/την δηµιουργό.
Στο πλαίσιο του ReMap και σε επιµέλεια του Κωνσταντίνου ∆αγριτζίκου και της Yael Messer, η Κόντη έστησε στο παλιό, εγκαταλελειµµένο ξενοδοχείο «Γαλήνη» το έργο Εννέα Rebus, το οποίο είχε επίσης παρουσιαστεί τον Μάρτιο του 2008 στην έκθεση «Κοινή Θέα» (επιµ. Ελένη Κούκου και Ghislaine Dantan) στο θέατρο Rex. Πρόκειται για µια εγκατάσταση από σχέδια και κείµενα στον ερειπωµένο χώρο του ξενοδοχείου, η οποία, όπως υπαινίσσεται ο τίτλος («rebus»: γρίφος µε εικόνες) αναφέρεται σε κάποια άλλη συνθήκη... Η ίδια γράφει: «Ξύπνησα από τον µεσηµεριανό ύπνο σε µια δεύτερη ζωή. Ρωτώ, διακριτικά, αν θα µπορούσα να επισκεφτώ την ζωή µου».

Σε µια πρώτη ανάγνωση, το έργο µοιάζει να αναλύει µε εικόνες και κείµενα το εγνωσµένης αξίας σχέδιο του Jan Van Eyck Aγία Βαρβάρα.

«∆εξιά και αριστερά του πύργου αρθρώνεται ένα τοπίο... Ο πύργος που χτίζεται τόσο µακριά και αποµονωµένα είναι µια εξοχική κατοικία, ένας χώρος δηµιουργικής αποµόνωσης, ένα εργαστήριο; Mια εξορία; Εκούσια;

» Ποιά είναι η νεαρή αυτή γυναίκα µε την διακριτική αγγελική µορφή; Γαλήνη.
» Η ήρεµη έκφραση του προσώπου της δηλώνει ότι δεν µετέχει στο θορυβώδες γίγνεσθαι του τοπίου. Που την αφορά απόλυτα... Ξεφυλλίζει ένα βιβλίο µε εικόνες... Ωστόσο, κρατά µε το αριστερό της χέρι την πένα από φοίνικα. Σηµαίνει ότι γράφει; Σηµειώνει; Σχεδιάζει;...»

Μοιάζει λες και η ίδια η νεαρή κόρη να τον καθοδήγησε σε αυτή την σκληρή απόφαση. Αρχικά του εγκλεισµού. Κατόπιν του αποκεφαλισµού».
Η ζωή της Αγίας Βαρβάρας - την οποία φυλάκισε ο πατέρας της σε έναν πύργο προκειµένου να µην παντρευτεί και, µαθαίνοντας ότι είχε στραφεί στον χριστιανισµό, έναν άλλον Πατέρα, την οδήγησε στους Ρωµαίους βασανιστές, για να την αποκεφαλίσει τελικά ο ίδιος - είναι η βάση για την εικόνα του Van Eyck.
∆ιά χειρός, ή µάλλον ίχνους, Mαρίας Κόντη, καθότι σχεδιάζει ανασύροντας την εικόνα του Van Eyck µέσω του καρµπόν, ενώ παράλληλα προσθέτει και δικά της εικονογραφικά στοιχεία - διακρίνεται π.χ. ο κακός λύκος της Κοκκινοσκουφίτσας (;) - , αυτή η εικόνα παίρνει άλλη διάσταση, η οποία ανιχνεύει το δικαίωµα στην αυτοδιάθεση, συνεπώς και στην δηµιουργία.

Μια διάσταση σιωπηλής και εκκωφαντικής συνάµα επισήµανσης: ότι αυτό που σε αποτελεί είναι καθαρώς η απόφασή Σου!



» επιστροφή
4-7