Σημείωμα
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΑΩ - ΤΕΥΧΟΣ 40 - ΙΟΥΝΙΟΣ 2008 ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΕΥΧΟΣ 40 ΙΟΥΝΙΟΣ 2008
περιεχόμενα τεύχους επικοινωνήστε μαζί μας !
ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΥΘΟ
ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΩΝΑΣΗ
Έκθεση για τα 30 χρόνια προσφοράς του Ιδρύματος

Παρουσία πολλών προσωπικοτήτων από τον πολιτικό, τον επιχειρηματικό, τον πνευματικό και τον καλλιτεχνικό κόσμο,  ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής εγκαινίασε στις 4 Οκτωβρίου 2006, στο νέο κτήριο του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς, την έκθεση Αριστοτέλης Ωνάσης. Πέρα από τον μύθο του, την οποία διοργάνωσε το Ίδρυμα Ωνάση σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη.

Στον χαιρετισμό του, ο πρόεδρος του Ιδρύματος, Αντώνης Παπαδημητρίου, τόνισε ότι η έκθεση πραγματοποιήθηκε «ως χρέος τιμής για μια τριπλή επέτειο: τα τριάντα χρόνια από τον θάνατο του Αριστοτέλη Ωνάση, τα τριάντα χρόνια από την γέννηση του Ιδρύματος, καθώς και τα εκατό χρόνια από την γέννηση του  Έλληνα-Μύθου, του  Έλληνα πέρα από τα όρια». Την προσωπικότητα του Αριστοτέλη Ωνάση εξήρε και ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, προσθέτοντας ότι «η έκθεση είναι ταυτόχρονα έκφραση αναγνώρισης στους ανθρώπους που συνεχίζουν το όραμά του μέσα από το Ίδρυμα».

Τον πρωθυπουργό και την σύζυγό του υποδέχονται ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου και ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Άγγελος Δεληβορριάς. Μαζί τους, ο υπουργός Πολιτισμού Γιώργος Βουλγαράκης

Πρωτεργάτης της έκθεσης για τον Αριστοτέλη Ωνάση, ο στενός συνεργάτης του και επίτιμος αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Παύλος Ιωαννίδης συνομιλεί με τον Άγγελο Δεληβορριά
Τον πρωθυπουργό υποδέχθηκαν ο Αντώνης Παπαδημητρίου με τον διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη Άγγελο Δεληβορριά. Στα εγκαίνια παρέστησαν οι υπουργοί Εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη, Επικρατείας Θεόδωρος Ρουσόπουλος, Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου, Πολιτισμού Γιώργος Βουλγαράκης, Εσωτερικών Προκόπης Παυλόπουλος, Τουρισμού Φάνη Πάλλη-Πετραλιά, βουλευτές της αντιπολίτευσης, μεταξύ των οποίων η Μαρία Δαμανάκη και ο πρώην υπουργός Γιάννος Παπαντωνίου, εκπρόσωποι του Οικουμενικού Πατριάρχη και του Πατριάρχη Αλεξανδρείας, πρέσβεις και εξέχοντα μέλη του Διπλωματικού Σώματος, εκπρόσωποι των Ενόπλων Δυνάμεων, η πρόεδρος του Ιδρύματος Ν. Π. Γουλανδρή και του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Ντόλλη Γουλανδρή, η πρόεδρος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας  Νίκη Γουλανδρή, η πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Παιδιών με Καρκίνο «ΕΛΠΙΔΑ» Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, καθώς και πολλοί άλλοι φίλοι του Ιδρύματος Ωνάση.

Το σκεπτικό του αφιερώματος παρουσίασαν στις ομιλίες τους ο Άγγελος Δεληβορριάς και ο Αντώνης Παπαδημητρίου, ενώ ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, αφού επαίνεσε το Ίδρυμα Ωνάση ως θαυμαστό παράδειγμα της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας, κήρυξε την έναρξη της έκθεσης
«Έκφραση αρμόζουσας τιμής στον Αριστοτέλη Ωνάση και την προσφορά του στην σύγχρονη Ελλάδα», αλλά και «έκφραση αναγνώρισης στους ανθρώπους που συνεχίζουν το όραμά του, μέσα από το Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης», χαρακτήρισε την έκθεση ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής.  «Η προσωπικότητα και η ιστορία του Αριστοτέλη Ωνάση», είπε στην ομιλία του ο πρωθυπουργός, «έχει εγγραφεί ανεξίτηλα στην συλλογική μνήμη των απανταχού Ελλήνων.  Ήταν και παραμένει ένας αυθεντικός θρύλος, που συγκέντρωνε στην συνείδηση Ελλήνων και ξένων τις αρετές, αλλά και τα πάθη της φυλής μας. 

»Πάνω απ’ όλα, ο Ωνάσης υπήρξε, στην πατρίδα και παγκοσμίως, το κατ’ εξοχήν παράδειγμα του δυναμισμού της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Έχοντας ζήσει την εμπειρία της καταστροφής του ’22, έγινε η απόδειξη ότι ο ελληνισμός μπορούσε όχι μόνο να ανακάμψει από τις πολλαπλές περιπέτειες του 20ού αιώνα, αλλά και να μεγαλουργήσει.

Επάνω: O επίτιμος αντιπρόεδρος του Ιδρύματος, Απόστολος Ζαμπέλας, άλλοτε στενός συνεργάτης του Ωνάση, και ο Αντώνης Παπαδημητρίου ξεναγούν τον πρωθυπουργό και την σύζυγό του στην έκθεση

Κέντρο: O αντιπρόεδρος του Ιδρύματος, Γιάννης Ιωαννίδης, με τον Γιώργο Βουλγαράκη

Κάτω: Εκατοντάδες προσκεκλημένοι τίμησαν με την παρουσία τους τα εγκαίνια της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη

»Σήμερα, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχουμε να απαντήσουμε -το να καταστήσουμε την Ελλάδα προνομιακό προορισμό επιχειρηματικής δράσης- διατηρεί στην ουσία της τα ίδια χαρακτηριστικά με την εποχή που ο Ωνάσης, ως μετανάστης, ξεκινούσε την οικονομική του αυτοκρατορία στην Αργεντινή. Όπως τότε, έτσι και σήμερα, η επίτευξη του στόχου αυτού προϋποθέτει και απαιτεί την κινητοποίηση όλων των διαθέσιμων δυνάμεων του ελληνισμού, στην πατρίδα και το εξωτερικό, σε μια κοινή και συντονισμένη προσπάθεια. [...] Το παράδειγμα του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, που εδώ και 31 χρόνια ανταποκρίνεται στο όραμα του ιδρυτή του, αποδεικνύει το εύρος και την σημασία που μπορεί να έχει η προσφορά της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. [...] Οι πρωτοβουλίες αυτές, που βεβαίως δεν θα πραγματοποιούνταν χωρίς την δέσμευση των ανθρώπων του Ιδρύματος, αξίζουν βεβαίως τα θερμά συγχαρητήρια και τις ευχαριστίες όλων των Ελλήνων», κατέληξε ο Κώστας Καραμανλής.

«Ο Ωνάσης υπήρξε ένας θρύλος, ένας μύθος, ένας άνθρωπος πέρα από τα όρια», είπε στην ομιλία του ο πρόεδρος του Ιδρύματος, Αντώνης Παπαδημητρίου. «Κυρίως όμως», συνέχισε, «υπήρξε Άνθρωπος και Έλληνας. Αυτόν τον άνθρωπο, πέρα από τον μύθο του, θελήσαμε, προπαντός, να αναδείξουμε. Τον διορατικό επιχειρηματία, τον καλλιεργημένο νου, τον άνδρα που ήξερε να γοητεύει.

Επάνω: Άποψη του τμήματος της έκθεσης το οποίο αφορούσε την ζωή του Αριστοτέλη Ωνάση

Κέντρο: H Μαριάννα Βαρδινογιάννη, η Άννα Παναγιωταρέα, ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής και η Νατάσα Καραμανλή μπροστά σε προθήκη με αντικείμενα από την συλλογή του Ωνάση

Κάτω: Μία από τις προθήκες με έργα Ασιατικής Τέχνης από την συλλογή του Αριστοτέλη Ωνάση

»Πολλοί παρομοίασαν τον Ωνάση με τον Οδυσσέα. Ήταν σίγουρα πολύτροπος και έζησε ζωή πολυκύμαντη. Και όταν κάποτε, τύχη κακή τον έφερε ‘‘ενώπιον ενωπίω’’ με την μοίρα του, υπερέβη εαυτόν. Έστρεψε το βλέμμα προς την πατρίδα και έδωσε εντολή η μισή του περιουσία να ταχθεί στην υπηρεσία του Έθνους. Και όχι μόνον αυτό, αλλά έσβησε το όνομά του και όρισε το Ίδρυμα να φέρει για πάντα στην μνήμη μας το όνομα του Αλέξανδρου. Όχι το δικό του!   Ένας συμβολισμός, ότι  προς το νέο και το ελπιδοφόρο το Ίδρυμα θα έπρεπε να εργασθεί. [...] Εμείς, εδώ, στο Ίδρυμα Ωνάση, αναγνωρίσαμε την πρόκληση μέσα στον μύθο. Το  Ίδρυμά μας έχει δύο προτεραιότητες: Κοινωνική Αλληλεγγύη/Υγεία και Παιδεία/Πολιτισμός. Για να τις εκπληρώνουμε αποτελεσματικά και χωρίς καμιά συνδρομή, συνεχίζουμε, νομίζω ικανοποιητικά, την επιχειρηματική δράση που μας κατέλιπε ο Αριστοτέλης Ωνάσης. Εμείς, η νέα Διοίκηση, τα πληρώματα των πλοίων, το προσωπικό των γραφείων, το Διοικητικό Συμβούλιο και το Προεδρείο, εργαζόμαστε και προσπαθούμε, απευθυνόμενοι στις πιο σύγχρονες και προοδευτικές δυνάμεις του τόπου μας, να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να πάμε ακόμα πιο ψηλά αυτό που παραλάβαμε.

»Η πατριωτική πρόθεση του ιδρυτή, αλλά και η εξίσου πατριωτική πράξη όσων έδωσαν σάρκα και οστά στο Ίδρυμα, μας επικαθορίζουν και μας δεσμεύουν. Η παρουσία της επίσημης Ελλάδος, η οποία εκπροσωπεί ολόκληρη την ελληνική κοινωνία, μας τιμά και μας ενθαρρύνει», κατέληξε ο Αντώνης Παπαδημητρίου.

Εκ μέρους του Μουσείου Μπενάκη, ο διευθυντής του Άγγελος Δεληβορριάς καλωσόρισε τους προσκεκλημένους στα εγκαίνια της έκθεσης, η οποία, όπως σημείωσε, πραγματοποιήθηκε χάρη στην στενή, φιλική συνεργασία των δύο οργανισμών, «προκειμένου να τιμηθούν τόσο τα εκατό χρόνια από την γέννηση μιας μυθικής μορφής που σημάδεψε την διαδρομή του 20ού αιώνα, όσο και τα τριάντα χρόνια των ευεργετικών δράσεων ενός Ιδρύματος, στο οποίο η επιστημονική έρευνα, η πνευματική και η καλλιτεχνική δημιουργία, η παιδεία του τόπου μας γενικότερα χρωστούν πολλά».

Σπάνια βιβλία περιηγητών από την βιβλιοθήκη της θαλαμηγού «Χριστίνα»
Ο Άγγελος Δεληβορριάς ευχαρίστησε στην συνέχεια όλους όσοι συνεργάστηκαν για τον σχεδιασμό της έκθεσης και του καταλόγου της, καθώς και το Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος, το Εθνικό Κέντρο Ελληνικών Μελετών και Έρευνας του Πανεπιστημίου La Trobe της Μελβούρνης, τον Θανάση και την Ελισάβετ Γιαννούκου, την Ελένη Σύρου, καθώς και τον Νίκο Χαραλαμπόπουλο, για τον δανεισμό ορισμένων αντικειμένων.

Το γραφείο του Αριστοτέλη Ωνάση από την έδρα των επιχειρήσεών του στο Μόντε Κάρλο

Η Oλυμπιακή Αεροπορία αποτέλεσε σημαντικό τμήμα της ζωής και των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του Αριστοτέλη Ωνάση
Η έκθεση, που πραγματευόταν αφενός την ζωή και τις πολύπλευρες δραστηριότητες του Ωνάση και αφετέρου την επιτυχημένη τριαντάχρονη πορεία του Ιδρύματος, διήρκεσε έως τις 12 Νοεμβρίου 2006. Σε αρκετές χιλιάδες υπολογίζονται οι άνθρωποι που την επισκέφθηκαν.

Όπως εξηγεί στον πρόλογο του καταλόγου της έκθεσης ο Άγγελος Δεληβορριάς, «Το διπλό εκθεσιακό αφιέρωμα [...] διηγείται περιστατικά από τα επιμέρους κεφάλαια μιας ουσιαστικά ενιαίας ιστορίας. Με αφετηρία, δηλαδή, την ταραχώδη προσωπική ζωή ενός ανθρώπου, τον οποίο σημάδεψαν οι πιο δραματικές στιγμές του 20ού αιώνα, τόσο στην διεθνή όσο και στην ελληνική τους κλίμακα, ο επισκέπτης της εκθέσεως παρακολουθεί την σταδιακή γιγάντωση ενός Οργανισμού ταγμένου στην υπηρεσία του κοινωνικού συνόλου».

Επάνω: Άποψη της έκθεσης. Διακρίνεται το πιάνο τύπου Steinway and Sons, το οποίο βρισκόταν στο σαλόνι της θαλαμηγού «Χριστίνα»

Κάτω: Μερικοί από τους πιο σημαντικούς βραβευθέντες με τα Διεθνή και τα Διαγωνιστικά Βραβεία Ωνάση παρουσιάστηκαν στο τμήμα της έκθεσης το οποίο αφορούσε το έργο ευποιίας του Ιδρύματος

Επάνω: Μοντέλο ενός από τα δεκαοκτώ νεότευκτα και σύγχρονα πλοία της OLYMPIC SHIPPING AND MANAGEMENT S.A.

Κέντρο: O Γιάννης Ιωαννίδης υποδέχεται την πρόεδρο του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας, Νίκη Γουλανδρή, και την αντιπρόεδρο του Μουσείου, Μαριάννα Ντελαμότ

Κάτω: Oι αποδέκτες χορηγιών και οι υπότροφοι του Ιδρύματος Ωνάση, καθώς και το πολιτιστικό έργο του θυγατρικού παρουσιάστηκαν αναλυτικά σε πίνακες αναρτημένους στους χώρους της έκθεσης

Στόχος της έκθεσης, κατά τον διευθυντή του Μουσείου, δεν ήταν «η επισήμανση και ανάδειξη των θεματικών εκείνων στοιχείων που θα επέτρεπαν την ‘‘αναστήλωση’’ μιας βιογραφίας με άγνωστα επεισόδια και ερεθιστικές λεπτομέρειες. Πολύ λιγότερο [στόχευσε η έκθεση] στην εξαντλητική περισυλλογή τεκμηρίων για την σύνταξη ενός εγκωμίου στην σημασία της κοινωνικής προσφοράς. Στις φιλοδοξίες της προσγράφεται αποκλειστικά [...] η διακριτική οπωσδήποτε προβολή ορισμένων θεμάτων που δεν έχουν να κάνουν με τους απολογισμούς και τις εκ των υστέρων δικαιώσεις, αλλά με την συνειδητοποίηση μιας συχνά συκοφαντημένης αλήθειας: ότι η επιχειρηματική ιδιοφυΐα, σε συνδυασμό με την συνέπεια της συλλογικής δουλειάς, συγκαταλέγεται ενίοτε στους δυναμικότερους παράγοντες της δημόσιας ζωής, όποτε βέβαια η ανταγωνιστικότητα δεν κάμπτεται ακόμα και από τα βαρύτερα ατομικά πλήγματα, κυρίως όμως όποτε τα όρια του προσωπικού συμφέροντος δεν ξεπερνούν την έκταση του συλλογικού χρέους».

Την επιμέλεια και τον σχεδιασμό της έκθεσης είχαν η Σοφία Χανδακά και ο Γιάννης Μετζικώφ, με επιστημονικούς συμβούλους τον Τάσο Σακελλαρόπουλο, την Πωλίνα Κοσμαδάκη και την Μίνα Μωραΐτου. Στο επίπονο έργο της συγκέντρωσης του εκθεσιακού υλικού συνεργάστηκαν η Μαριάννα Λογιάδου, η  Έλενα Μαυρομιχάλη και η Μπάρμπαρα Χαραμή.

Επάνω: Μια σημαντική προσφορά του Ιδρύματος στον χώρο του πολιτισμού είναι το θυγατρικό Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης στις ΗΠΑ, το οποίο εδρεύει στην Νέα Υόρκη από το 1999

Κέντρο: Φωτογραφίες από τις μεγαλύτερες χορηγίες που έχει πραγματοποιήσει το Ίδρυμα κατέδειξαν τον πλούτο του κοινωφελούς έργου που έχει επιτελέσει

Κάτω: Η υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Μαριέττα Γιαννάκου διαβάζει την επιστολή της Μαρίας Κάλλας προς τον Αριστοτέλη Ωνάση

Η εκθεσιακή παρουσίαση του Αριστοτέλη Ωνάση μέσα από την ζωή και το έργο του αποτέλεσε πρόκληση, σύμφωνα με την επιμελήτρια Σοφία Χανδακά, κυρίως λόγω της ύπαρξης του μύθου του. Τον μύθο αυτόν επιχείρησε να μεθερμηνεύσει το πρώτο σκέλος της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη, επιχειρώντας την ανασύνθεση της ιστορίας του Ωνάση. Τα εκθέματα ταξίδεψαν τον επισκέπτη από τα πρώτα χρόνια του δαιμόνιου Σμυρνιού στην Αργεντινή και τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, τις κοινωνικές του συναναστροφές και τις γυναίκες της ζωής του, την θαλαμηγό «Χριστίνα», τον Σκορπιό, την οικογένεια και τα παιδιά του, αναδεικνύοντας τον άνθρωπο Αριστοτέλη Ωνάση ώς τον θάνατό του. Παρουσιάστηκαν φωτογραφίες, προσωπικά αντικείμενα, έγγραφα, βιβλία και έργα τέχνης του Αριστοτέλη Ωνάση από την συλλογή του Ιδρύματος, από την συλλογή του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος, καθώς και από ιδιωτικές συλλογές. Επίσης, εκτέθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα σπάνιο αρχειακό υλικό από τα πρώτα χρόνια του μεγιστάνα στην Αργεντινή, το οποίο παραχωρήθηκε από το Κέντρο Ελληνικών Μελετών και  Έρευνας του Πανεπιστημίου La Trobe της Μελβούρνης.

Επάνω: Από τα πιο σημαντικά εκθέματα υπήρξαν τα κοκκάλινα και ξύλινα ομοιώματα πλοίων, έργα Γάλλων αιχμαλώτων στην Αγγλία (τέλη 18ου - αρχές 19ου αι.)

Κάτω: Στα τριάντα χρόνια ιστορίας του Επιχειρηματικού τμήματος, η υψηλή κερδοφορία του τροφοδοτεί αδιάλειπτα το κοινωφελές έργο του Κοινωφελούς

O πρόεδρος του Ιδρύματος παρουσιάζει τα εκθέματα που αφορούν τα Διεθνή Βραβεία Ωνάση στον πρωθυπουργό, την σύζυγό του και την υπουργό Τουρισμού Φάνη Πάλλη-Πετραλιά

Όπως διευκρινίζει η Σοφία Χανδακά, «τα αντικείμενα της έκθεσης επιλέχθηκαν με κριτήριο την συμμετοχή τους στην ζωή του Ωνάση, ως τεκμήρια του χαρακτήρα του, αλλά και με βάση τις εκθεσιακές τους ιδιότητες. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στα έργα μουσειακής αξίας, όπως οι συλλογές του από σπάνια βιβλία περιηγητών και τα αντικείμενα Ανατολικής Τέχνης, στα οποία φαίνεται να είχε ιδιαίτερη αδυναμία.

Τα κοκκάλινα ομοιώματα ιστιοφόρων, έργα Γάλλων αιχμαλώτων στην Αγγλία (τέλη 18ου – αρχές 19ου αιώνα), αποτελούν σπάνιες καλλιτεχνικές δημιουργίες. Πολλά από τα εκθέματα δεν είναι μεγάλης αξίας, αφού και ο ίδιος ο Ωνάσης συνδύαζε την απλότητα με την πολυτέλεια, αποφεύγοντας όμως την πρόκληση και την επίδειξη. Χαρακτηρίζουν ωστόσο την κοσμοπολίτικη φύση του και την φιλοκαλία με την οποία διακόσμησε την ‘‘Χριστίνα’’ με πνεύμα ελληνικό, όπως έκανε άλλωστε και με τα φορτηγά πλοία, αναθέτοντας στην διάσημη φωτογράφο Nelly’s την διακόσμησή τους».

Το μοντέλο του «Ariston», του πρώτου νεόκτιστου δεξαμενόπλοιου του Αριστοτέλη Ωνάση (Γκαίτεμποργκ, 1938) και στιγμιότυπα από την κοινωνική ζωή του Αριστοτέλη Ωνάση με την γυναίκα του Τίνα
Στο δεύτερο σκέλος της έκθεσης, παρουσιάστηκε το έργο που έχει επιτελέσει το Ίδρυμα Ωνάση από την σύστασή του έως σήμερα.

Όπως σημειώνει στον πρόλογο του καταλόγου της έκθεσης ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου, «Το Κοινωφελές  Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, ως δημόσια εικόνα, συγκροτείται από Λόγο και Πράξη. Ο Λόγος περιλαμβάνει κατ’ αρχήν την Γραφή που εξαγγέλλει και αποκαλύπτει τις προθέσεις και τις βαθύτερες επιθυμίες εκείνου που το συνέλαβε: του Αριστοτέλη Ωνάση.

Περιλαμβάνει την ιστορία, αλλά και τον μύθο που περιέβαλε τον Ωνάση. Τέλος, περιλαμβάνει την ιστορία των τριάντα χρόνων της δημιουργικής πορείας του Ιδρύματος. Συνολικά, ο Λόγος συντίθεται από την αιτιολογία της σύλληψης και από την σκοπιμότητα της πραγματοποίησης του Έργου. Επομένως, και οι Πράξεις μετέχουν στον Λόγο, στον βαθμό που αποκαλύπτουν, τεκμηριώνουν, προωθούν και συμβάλλουν στην πραγμάτωσή του. Η συγκεκριμένη έκθεση [φιλοδόξησε] να υπερβεί τον Μύθο και να αναδείξει τον Λόγο και την Πράξη».

Ένα γραφείο από πειρατικό πλοίο του 18ου αιώνα και ναυτικά αντικείμενα που βρίσκονταν εκτεθειμένα στην θαλαμηγό «Χριστίνα» παρουσιάστηκαν στην βιτρίνα με το κομοδίνο, την πολυθρόνα και προσωπικά αντικείμενα του Αριστοτέλη Ωνάση

Επάνω: Η έκθεση ολοκληρώθηκε με μια σειρά από σπάνια ζωγραφικά έργα της πινακοθήκης του Ιδρύματος και, μεταξύ άλλων γλυπτών, τον Μικρό Θεριστή του Δημήτρη Φιλιππότη

Κέντρο: Σε κεντρική βιτρίνα, πάνω σε σκαλιστό ξύλινο τραπέζι από την Κίνα (17ος-18ος αι.) εκτέθηκαν τα λεοντόμορφα θυμιατήρια και άλλα σπάνια σκεύη Ασιατικής Τέχνης από τις συλλογές του Αριστοτέλη Ωνάση

Κάτω: Γενική άποψη του πρώτου μέρους της έκθεσης, το οποίο πραγματευόταν τον «μύθο» του Αριστοτέλη Ωνάση

Η επιχειρηματική του δράση, οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις μαζί με τις επενδύσεις σε ακίνητα, σκιαγραφήθηκαν μέσα από φωτογραφίες και ντοκουμέντα, πίνακες, μακέτες κτηρίων και προβολές βίντεο. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή ήταν και η καταγραφή της κοινωνικής προσφοράς του Κοινωφελούς Ιδρύματος, που τροφοδοτείται σταθερά από την υψηλή κερδοφορία του Επιχειρηματικού: παρουσιάστηκαν τα κοινωφελή έργα και οι χορηγίες, τα Διεθνή Βραβεία, οι υποτροφίες, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το θυγατρικό Κοινωφελές  Ίδρυμα Ωνάση της Νέας Υόρκης, η υπό ανέγερση Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Η έκθεση ολοκληρώθηκε με μια σειρά από ζωγραφικά έργα της πινακοθήκης του Ιδρύματος, πολλά από τα οποία υπογράφουν σημαντικοί  Έλληνες καλλιτέχνες, όπως ο Λύτρας, ο Βολανάκης και ο Γύζης.

«Όσα έγιναν στον χώρο της κοινωνικής και πολιτιστικής προσφοράς προκάλεσαν και προκαλούν την διεθνή αναγνώριση, την βράβευση των ανθρώπων του Ιδρύματος από διεθνείς πνευματικούς θεσμούς, ακόμα και μετά τον θάνατό τους»,  επεσήμανε ο Αντώνης Παπαδημητρίου. «Δίκαια εύσημα και έπαινοι απενεμήθησαν σε όσους έδωσαν την ζωή τους για το Ίδρυμα και σε όσους συνεχίζουν με αυταπάρνηση να το κάνουν. [...] Την ευθύνη της νέας προοπτικής, τριάντα χρόνια μετά την σύσταση του Ιδρύματος, την φέρουμε σήμερα εμείς, που παρακολουθήσαμε την λειτουργία του από πολύ νέοι και που το Διοικητικό Συμβούλιό του, τιμώντας την προσφορά μας, μας ανέθεσε την συνέχισή της.

O πρόεδρος του Ιδρύματος, Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου, ξεναγεί τον πρωθυπουργό  Κώστα Καραμανλή
Μέσα σε αυτό το πνεύμα και με αυτές τις επιδιώξεις οργανώσαμε τούτη την έκθεση, για να αποτίσουμε φόρο τιμής στον ιδρυτή, έπαινο σε όσους μόχθησαν για το Ίδρυμα και αναγνώριση σε όσους, από οποιαδήποτε θέση, εργάσθηκαν σε αυτό».

4-15