αΩ spacer spacer spacer ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ spacer ΤΕΥΧΟΣ 33 spacer ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2006
Επιστροφή στην σελίδα των Περιεχομένων Επικοινωνία
spacer
spacer
spacer
spacer spacer

Mη γυρίζεις μόνη σου στο δάσος είναι ο τίτλος της συναυλίας που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Υποτρόφων την 1η Μαρτίου, στον κινηματογράφο Τριανόν, χώρο γνωστό από τις μουσικές Τρίτες της Ορχήστρας των Χρωμάτων, ο οποίος φιλοξένησε για πρώτη φορά εκδήλωση του Συνδέσμου.

Φωτογραφίες all4mat.gr

Μέσα από τη μουσική των Σούμαν, Μπραμς, Στράους, Μότσαρτ, Βέρντι και άλλων συνθετών αναδύθηκαν μορφές της νύχτας, πλάσματα του νερού, νύμφες των δέντρων, συνταγές για ξόρκια όταν γεμίζει το φεγγάρι...
Τις ιστορίες τους τραγούδησαν δύο υπότροφοι: η υψίφωνος Μάιρα Μηλολιδάκη και η μεσόφωνος Άννα Παγκάλου, ενώ στο πιάνο τις συνόδευσε η Αφροδίτη Στυλιανίδου.

Aπό αριστερά η Aφροδίτη Στυλιανίδου, η Mάιρα Mηλολιδάκη, ο κ. Aντώνης Παπαδημητρίου και η Άννα Παγκάλου spacer
spacer

Aπό αριστερά η Aφροδίτη Στυλιανίδου, η Mάιρα Mηλολιδάκη, ο κ. Aντώνης Παπαδημητρίου και η Άννα Παγκάλου

spacer

Στα λίντερ τα ξωτικά υπακούουν τις εντολές των μαγισσών (Mέντελσον, Tο τραγούδι των Μαγισσών), ταξιδιώτες συνομιλούν με τις σκιές που ζουν στα βάθη του δάσους (Σούμαν, Κουβέντες του δάσους, Στο Φως τους φεγγαριού), η Οφηλία εξομολογείται στα λουλούδια τον έρωτά της (Στράους, Tο τραγούδι της Οφηλίας) και μια τσιγγάνα περιμένει τον αγαπημένο της (Βολφ, Zigeunerin). Η άνοιξη είναι η γιορτή των Μαγισσών στη Βαλπούργεια Νύχτα του Μπραμς. Στις άριες από όπερα η Βασίλισσα της Νύχτας επικαλείται τους χθόνιους θεούς (Mότσαρτ, O Μαγικός Αυλός), η Κασσάνδρα προφητεύει την πτώση της Τροίας (Μπερλιόζ, Τρώες), η Λουτσία βλέπει ματωμένα τα νερά της λίμνης (Ντονιτσέτι, Lucia di Lammermoor) και η Αζουτσένα θυμάται το θάνατο της μάγισσας μητέρας της στην πυρά (Βέρντι, Τροβατόρε).

Για την ιδέα και το σκεπτικό τής παράστασης μίλησε στο ΑΩ η Μάιρα Μηλολιδάκη:

Πώς προέκυψε η ιδέα της συναυλίας σας;
Με την Άννα Παγκάλου γνωριζόμαστε ήδη από τα μαθητικά μας χρόνια και είχαμε πάντα την επιθυμία να συνεργαστούμε. Η Άννα σκέφτηκε ότι στο ρεπερτόριο της σοπράνο υπάρχουν άριες και λίντερ που αναφέρονται σε νεράιδες, ενώ αντίστοιχα η μέτζο-σοπράνο ερμηνεύει κατά κύριο λόγο τις μάγισσες. Επομένως, η αρχική ιδέα ήταν μια νυχτερινή συνάντηση νεραϊδών και μαγισσών!

Πώς εξελίχθηκε η αρχική αυτή σκέψη στο πρόγραμμα που παρακολουθήσαμε;
Τα λίντερ που επελέγησαν, τόσο της ρομαντικής όσο και της εξπρεσιονιστικής περιόδου, ανασυνθέτουν το φανταστικό ως κοινή μνήμη και στοιχείο της ευρωπαϊκής λαϊκής παράδοσης.
Στη μουσική λογοτεχνία τα πλάσματα της νύχτας, του δάσους και των νερών είναι από τις πιο θελκτικές μορφές και οι μουσικές τους, οι οποίες στα λίντερ βασίζονται σε έργα σπουδαίων ποιητών, αφηγούνται ιστορίες με εσωτερική θεατρική δομή: μέσα σ’ ένα περιβάλλον από μισοφωτισμένες εικόνες διαγράφονται στιγμιότυπα από αρχέτυπους χαρακτήρες, μάγισσες, ξωτικά, νύμφες και νάνους.

Στιγμιότυπο από τη συναυλία με ταυτόχρονη προβολή spacer
spacer

Στιγμιότυπο από τη συναυλία με ταυτόχρονη προβολή

Στην όπερα η θεατρικότητα των χαρακτήρων είναι δεδομένη: τα πρόσωπα αυτονομούνται ως πάσχοντα μια κατάσταση και οι Μάγισσες έχουν όνομα – είναι η Ατζουτσένα (Τροβατόρε) ή η Κασσάνδρα (Η Αρπαγή της Τροίας). Η σύνθεση των δύο αυτών επιπέδων αφήγησης και δράσης μάς φάνηκε ενδιαφέρουσα σε ένα πρόγραμμα όπου το ζητούμενο ήταν η αναπαραγωγή μιας «ποιότητας», γιατί αυτό ακριβώς είναι το φανταστικό: η αίσθηση των πλασμάτων που κινούνται στα όρια του υπαρκτού.
Στη δημιουργία αυτής της ατμόσφαιρας συνέβαλε και η προβολή των φωτογραφιών του Γιώργου Μαυρόπουλου, που «έντυσαν» εικαστικά τη σκηνή του «Τριανόν».
Με την ευκαιρία αυτή θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον Γιώργο Μαυρόπουλο για την παραχώρηση των εικόνων που προβλήθηκαν.
Πιστεύετε πως η ιδιότητα του υποτρόφου μπορεί να είναι κίνητρο για ευρύτερες συνεργασίες;
Η ισχύς εν τη ενώσει! Συνεργασίες μεταξύ υποτρόφων αναδεικνύουν το δυναμικό του Συνδέσμου και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για αποτελέσματα με καλλιτεχνική ταυτότητα, καθώς αναπτύσσονται κοινοί κώδικες επικοινωνίας.

Απόφοιτος του Ωδείου Αθηνών η υψίφωνος Μαρία Μηλολιδάκη, με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο κλασικό τραγούδι στο Μιλάνο με τη Μαρία Λουίζα Τσιόνι. Έχει βραβευτεί στους διεθνείς διαγωνισμούς για νέες λυρικές φωνές Ενρίκο Καρούζο 2003 και Φραντσέσκο Μαρία Μαρτίνι 2003. Έχει συνεργαστεί με το Εθνικό Θέατρο, την Εθνική Λυρική Σκηνή, την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης κ.ά. Έχει συμπράξει με την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Κρατική Ορχήστρα Κύπρου, την Οrchestra I Pomeriggi Musicali, την Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής, τη Συμφωνική Ορχήστρα Τίτο Σκίπα. Στα μελλοντικά της σχέδια περιλαμβάνεται συνεργασία με το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής και τον Θόδωρο Αντωνίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Τρία Μουσικά Μονόπρακτα), εμφάνιση με το κουιντέτο Melos Brass στο πλαίσιο της Διεθνούς Μουσικής Ακαδημίας στην Κέρκυρα (Ιούλιος 2006) και η ερμηνεία του ρόλου της Μικαέλα στην Κάρμεν του Μπιζέ (Δεκέμβριος 2006, Θέατρο της Μπολόνια, Ιταλία).

H μεσόφωνος Άννα Παγκάλου σπούδασε κλασικό τραγούδι στο Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Athenaeum. Aπό τον Νοέμβριο 2004 είναι υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση και σπουδάζει στη Βιέννη υπό την καθοδήγηση της Κρίστα Λούντβιγκ. Έχει κερδίσει το A΄ βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό «Δημήτρης Μητρόπουλος». Εκπροσωπώντας την Ελλάδα συμμετείχε στην Όπερα της Γης, που ανέβηκε στο Ηρώδειο (2005) στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, ερμηνεύοντας την Κορυφαία στο έργο του Μπαζίλ Τόλε, Ευμενίδες. Την προσεχή περίοδο θα συνεργαστεί με την Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής και τον Αλέξανδρο Μυράτ σε έργα των Στράους, Βάγκνερ και Τσιμλίνσκι, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τον Μίλτο Λογιάδη στη Λειτουργία της Στέψης του Μότσαρτ στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο της Κέρκυρας και με την Όπερα του Γκρατς (Αυστρία, Ιανουάριος 2007).

Η πιανίστα Αφροδίτη Στυλιανίδου σπούδασε πιάνο στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών και Korrepetition στο Ωδείο Ρίχαρντ Στράους του Μονάχου. Έχει τιμηθεί με την υποτροφία Αλ. Τριάντη του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής και την υποτροφία Ρίχαρντ Βάγκνερ για συνοδεία τραγουδιού. Από τον Απρίλιο του 2005 έχει αναλάβει τη μουσική προετοιμασία των παραγωγών όπερας του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Γιάννης Γεωργιάδης
Βιολονίστας – Mαέστρος

spacer
spacer spacer spacer spacer
spacer
spacer
spacer
| ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΕΥΧΟΥΣ | ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ ΤΕΥΧΗ | ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΣ ΙΔΡΥΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ