αΩ spacer spacer spacer ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ spacer ΤΕΥΧΟΣ 22 spacer ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2003
Επιστροφή στην σελίδα των Περιεχομένων Επικοινωνία
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
Aπό την Iστάρ
    στην Aφροδίτη

3200 έτη Kυπριακού
Eλληνισμού
spacer
Νεαρός άνδρας καθισμένος σε θρόνο (4ος αι. π.Χ.), από τερακότα, ύψους 54 εκ., από το Μουσείο του Ιδρύματος Πιερίδη.
spacer
Νεαρός άνδρας
καθισμένος σε θρόνο
(4ος αι. π.Χ.), από τερακότα,
ύψους 54 εκ., από το Μουσείο
του Ιδρύματος Πιερίδη.
spacer
spacer spacer
ειδήσεις του ιδρύματος
spacer
spacer
spacer
Θησαυρούς από το νησί της Αφροδίτης, έργα Τέχνης και χρηστικά αντικείμενα από κυπριακά μουσεία, που χρονολογούνται από τα τέλη της περιόδου του Χαλκού (γύρω στο 1400 π.Χ.) έως τα τέλη της Ελληνιστικής Περιόδου (γύρω στο 100 π.Χ.), φιλοξενεί η εξαιρετική έκθεση με τίτλο From Ishtar to Aphrodite: 3200 Years of Cypriot Hellenism-Από την Ιστάρ στην Αφροδίτη: 3200 έτη Κυπριακού Ελληνισμού, που οργάνωσε το Ίδρυμα Ωνάση στη Νέα Υόρκη.

spacer
spacer spacer
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια. Διακρίνονται από δεξιά ο Aντιπρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση κ. Απόστολος Ζαμπέλας, ο Πρόεδρος του Ιδρύματος κ. Στέλιος Παπαδημητρίου, ο εκπρόσωπος του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Χριστόδουλος Πασσιαρδής και ο Aντιπρόεδρος του Ιδρύματος κ. Παύλος Ιωαννίδης.
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια. Διακρίνονται από δεξιά ο Aντιπρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση κ. Απόστολος Ζαμπέλας, ο Πρόεδρος του Ιδρύματος κ. Στέλιος Παπαδημητρίου, ο εκπρόσωπος του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Χριστόδουλος Πασσιαρδής και ο Aντιπρόεδρος του Ιδρύματος κ. Παύλος Ιωαννίδης.
spacer
Η έκθεση, η οποία εγκαινιάστηκε στις 22 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει έως τις 3 Ιανουαρίου 2004, πραγματοποιήθηκε με αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση (ΗΠΑ) και τελεί υπό την αιγίδα του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Τάσου Παπαδόπουλου. Επιμελητής της εκθέσεως, η οποία υπογραμμίζει την επιρροή του Ελληνισμού στην πολιτισμική εξέλιξη της Κύπρου, είναι ο Δρ Σοφοκλής Χατζησάββας, Διευθυντής του Τμήματος Κυπριακών Αρχαιοτήτων.

Η σημαντική αυτή έκθεση θα μεταφερθεί στην Ελλάδα την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου 2004 στο Μουσείο Πιερίδη Αρχαίας Κυπριακής Τέχνης στον Πολυχώρο Αθηναΐς (Καστοριάς 34, Βοτανικός) και θα διαρκέσει έως τον Δεκέμβριο 2004.

Την έκθεση εγκαινίασαν μαζί με τον Πρόεδρο του Ιδρύματος Ωνάση κ. Στέλιο Παπαδημητρίου ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Δημήτριος και ο εκπρόσωπος του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας -Υφυπουργός παρά τω Προέδρω κ. Χριστόδουλος Πασσιαρδής. Στην εκδήλωση παρευρέθησαν μεταξύ άλλων, ο Κύπριος Πρέσβης στις ΗΠΑ κ. Ευρυπίδης Ευριβιάδης, ο μόνιμος εκπρόσωπος της Ελλάδος στα Ηνωμένα Έθνη κ. Αδαμάντιος Βασιλάκης, ξένοι πρέσβεις και διπλωμάτες, καθηγητές πανεπιστημίων, διευθυντές και επιμελητές μουσείων, διευθυντές μορφωτικών Ιδρυμάτων στην Νέα Υόρκη, Αμερικανοί δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες και συλλέκτες, Ελληνοαμερικανοί παράγοντες και εκπρόσωποι των Γραμμάτων και Τεχνών από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

spacer spacer
Όρθια γυναικεία φιγούρα από τερακότα με εγχάρακτο διάκοσμο, ύψους 21,5 εκ. (1450-1200 π.Χ.), Μουσείο της Κύπρου, Λευκωσία.
spacer
Όρθια γυναικεία φιγούρα από τερακότα με εγχάρακτο διάκοσμο, ύψους 21,5 εκ. (1450-1200 π.Χ.), Μουσείο της Κύπρου, Λευκωσία.

Μεταξύ αυτών που παρευρέθησαν από την Ελλάδα και την Κύπρο ήταν η πρώην υπουργός Παιδείας Κύπρου κ. Κλαίρη Αγγελίδου, ο πρόεδρος του Οργανισμού του Νέου Μουσείου Ακροπόλεως κ. Δημήτριος Παντερμαλής, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης, ο πρέσβης ε.τ. κ. Βασίλειος Βιτσαξής, ο επιμελητής της εκθέσεως Δρ. Σοφοκλής Χατζησάββας, μέλη των διοικητικών συμβουλίων του μητρικού και του θυγατρικού Ιδρύματος Ωνάση κ.ά.

Τα περισσότερα από τα 85 έργα που εκτίθενται, ανάμεσά τους γλυπτά και χρηστικά οικιακά αντικείμενα από τερακότα, χαλκό και μάρμαρο, δεν έχουν ποτέ ταξιδέψει έξω από την Κύπρο, κάνοντας αυτήν την παρουσίαση μία μοναδική ευκαιρία να θαυμάσει κανείς θησαυρούς που δεν έχουν ποτέ εκτεθεί στο εξωτερικό.

spacer spacer
Χρυσό βραχιόλι με ενθέματα από ελεφαντοστούν (1410-1375 π.Χ.), Μουσείο της Κύπρου, Λευκωσία.
spacer
Χρυσό βραχιόλι με ενθέματα από ελεφαντοστούν (1410-1375 π.Χ.), Μουσείο της Κύπρου, Λευκωσία.

Στα έργα που ταξίδεψαν από την Κύπρο στις Η.Π.Α. προστέθηκαν τέσσερα έργα από τη συλλογή Κυπριακών Αρχαιοτήτων Cesnola του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης.

Το πιο αντιπροσωπευτικό έργο της εκθέσεως είναι ένα μεγάλο μέρος του κορμού της Θεάς Αφροδίτης, ο οποίος ανακαλύφθηκε στην Κύπρο το 1956, και αφήνει το νησί για πρώτη φορά. Έχοντας ανασυρθεί από τον βυθό της θάλασσας της Νέας Πάφου στην Κύπρο, η οποία έχει ανακηρυχθεί από την UNESCO ως αρχαιολογικός τόπος παγκόσμιας κληρονομιάς, το γλυπτό ονομάσθηκε Αναδυομένη Αφροδίτη.

Το άγαλμα της θεότητος, που του λείπουν το κεφάλι, τα χέρια και το κάτω μέρος των κάτω άκρων είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο του Αιγαίου Αρχιπελάγους. Το θαλασσινό νερό λείανε την επιφάνεια του μαρμάρου, αποδίδοντάς του ξεχωριστή λάμψη. Το υψωμένο δεξί χέρι της φιγούρας, που πιθανότατα κρατούσε τις άκρες των μακριών μαλλιών της, και οι τρύπες από καρφιά στους γοφούς της υποδεικνύουν ότι ένα πέπλο κάποτε κάλυπτε μέρος των κάτω άκρων της. Αν και διαμελισμένο, το έργο αυτό αντικατοπτρίζει τη γλυπτική παράδοση του Πραξιτέλη, όπως διακρίνεται από τους στενούς ώμους και τους επιμήκεις και φαρδείς γοφούς της Αφροδίτης.

spacer spacer
Πολλοί από τους θησαυρούς της κυπριακής τέχνης που φιλοξενήθηκαν στο Ωνάσειο Πολιτισμικό Κέντρο Νέας Υόρκης ταξίδεψαν για πρώτη φορά έξω από τα σύνορα της χώρας τους.
Πολλοί από τους θησαυρούς της κυπριακής τέχνης που φιλοξενήθηκαν στο Ωνάσειο Πολιτισμικό Κέντρο Νέας Υόρκης ταξίδεψαν για πρώτη φορά έξω από τα σύνορα της χώρας τους.
spacer

Τον τίτλο της εκθέσεως ενέπνευσε η Αναδυομένη Αφροδίτη και το σύμβολο που η θεά αντιπροσωπεύει σε όλον τον αρχαίο κόσμο. Οι περισσότεροι αρχαιολόγοι συμφωνούν ότι η θεότητα Αφροδίτη πρωτοεμφανίστηκε ως Ιστάρ, θεά της σεξουαλικότητας από την Μεσοποταμία. Ο μύθος της σταδιακά ύφανε τον δρόμο του προς τα δυτικά, τη Συρία και την Παλαιστίνη, όπου ήταν γνωστή ως Αστάρτη, και στην Κύπρο, όπου απέκτησε τα χαρακτηριστικά της θεάς της Αγάπης. Στην Ελληνική μυθολογία, η Κύπρος θεωρείται ως η γενέτειρα της Αφροδίτης –στα ποιήματα του Ομήρου αναφέρεται ως «η κυρία της Κύπρου». Η ανακάλυψη ενός συμβόλου της Ανατολής στις καταβολές της Αφροδίτης, τόσο Ελληνίδας στην ουσία της, συμβολίζει τον ρόλο της Κύπρου ως του ανατολικότερου προμαχώνα του Ελληνισμού και την ικανότητα του νησιού να αφομοιώνει μεγάλο αριθμό πολιτισμικών επιρροών στις οποίες έχει εκτεθεί μέσα στους αιώνες.

spacer spacer
Κορμός αγάλματος Αναδυομένης Αφροδίτης (1ος αι. π.Χ.) από λευκό μάρμαρο, ύψους 85 εκ., από το Μουσείο της Πάφου
spacer
Κορμός αγάλματος Αναδυομένης Αφροδίτης (1ος αι. π.Χ.) από λευκό μάρμαρο, ύψους 85 εκ., από το Μουσείο της Πάφου
spacer Δεξιά κεραμικός κρατήρας με ζωγραφιστό διάκοσμο (750-700 π.Χ.), ύψους 21,6 εκ., και αριστερά κεραμικός κάνθαρος της ίδιας περιόδου, ύψους 24 εκ. από το Μουσείο της Λάρνακας.
Δεξιά κεραμικός κρατήρας με ζωγραφιστό διάκοσμο (750-700 π.Χ.), ύψους 21,6 εκ., και αριστερά κεραμικός κάνθαρος της ίδιας περιόδου, ύψους 24 εκ. από το Μουσείο της Λάρνακας.
spacer

Οι Έλληνες εγκαθίστανται για πρώτη φορά στην Κύπρο κατά τη διάρκεια του 12ου αιώνα π.Χ., την περίοδο που ακολούθησε την κατάρρευση της οικονομίας της Μυκηναϊκής ηγεμονίας. Οι Μυκηναίοι, που από πολλού εμπορεύονταν στην Ανατολική Μεσόγειο, κατευθύνθηκαν ανατολικά, όπως αποδεικνύεται από την ομοιότητα της Κυπριακής Ελληνικής διαλέκτου με τη Μυκηναϊκή Ελληνική διάλεκτο εκείνης της περιόδου. Πρόκειται για μια προαποικιακή έξοδο της Ύστερης Περιόδου του Χαλκού η οποία πραγματοποιήθηκε πολύ πριν αρχίσουν οι πρώτες οργανωμένες αποστολές Ελλήνων αποίκων και πολύ πριν υπάρξει η Ελληνική πόλις.

Το ύφος της κυπριακής Τέχνης εξελίχθηκε με τις νέες εθνότητες που έφεραν τις επιρροές τους στο νησί. Ρυθμοί γλυπτικής, αναπαραστάσεις θεοτήτων και ανθρώπων και θρησκευτικές δοξασίες από Έλληνες κατοίκους αναμείχθηκαν κατά τις επαναλαμβανόμενες κατακτήσεις και αποικήσεις της Κύπρου. Στην αρχή της πρώιμης περιόδου του Χαλκού (γύρω στο 2400 π.Χ.) έφθασαν στο νησί λαοί από την Ανατολή. Παρότι πρότερες γλυπτικές αναπαραστάσεις της ανθρώπινης φιγούρας εστίαζαν στην εγκυμοσύνη και στον τοκετό, οι Κύπριοι τώρα στρέφονται σε επίπεδες, σε σχήμα σανίδας γυναικείες μορφές από τερρακότα με χαραγμένα χαρακτηριστικά προσώπου και γεωμετρική διακόσμηση, πολλές με τρυπημένα αυτιά, με καλύμματα κεφαλιού και περιδέραια. Αυτό οδήγησε στην άνοδο του νατουραλισμού της Μέσης Περιόδου του Χαλκού.

spacer Θεατρική μάσκα από τερακότα (3ος-1ος αι. π.Χ.) με ύψος 17 εκ., από το Μουσείο της Κύπρου της Λευκωσίας. spacer Θεατρική μάσκα από τερακότα (3ος-1ος αι. π.Χ.) με ύψος 17 εκ., από το Μουσείο της Κύπρου της Λευκωσίας.

Με την άφιξη φυλών από την ηπειρωτική Ελλάδα, τα γλυπτά άρχισαν να εμφανίζουν αποτυπώσεις με Αιγαιοπελαγίτικη σφραγίδα και να αναπαριστούν θεούς και θεές με όλα τα ελληνικά χαρακτηριστικά τους.

Η έκθεση Από την Ιστάρ στην Αφροδίτη συνεχίζει την αφήγηση που ξεκίνησε με τους Σιωπηλούς Μάρτυρες, την προηγούμενη σημαντική έκθεση έργων Κυκλαδικής Τέχνης της Πρώιμης Περιόδου του Χαλκού, η οποία οργανώθηκε και παρουσιάστηκε από το Ωνάσειο Πολιτισμικό Κέντρο στην Νέα Υόρκη την άνοιξη του 2002.

spacer
spacer spacer spacer spacer 20-23
spacer
spacer
spacer
| ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΕΥΧΟΥΣ | ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ ΤΕΥΧΗ | ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΣ ΙΔΡΥΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ